Och till bilen, spring till din kompis och spring med dina barn på och runt lekplatsen.

Om du vill börja springa så förflytta dig ungefär som att du promenerar men öka tempot något.

Tänk på att ha spikrak och atletisk hållning. Du behöver inte ha ett atletisk mindset för att ha en atletisk hållning så det är inga konstigheter, sträck på dig. Exakt så.

Sedan springer du. Om du undrar hur du ska sätta fötterna så ska dom landa under höften.

Vill du ha experthjälp så kan du titta på hur ett barn springer. Eller anlita en löpcoach. Du kan även ta av dig barfota och springa på en gräsmatta, sandstrand eller annan plats utan glas på marken.

Så som du springer där ska du springa även med dina skor på.

Skaffa skor som du inte halkar med.

Det är viktigt.

Du behöver inte gå och ställa dig på ett löpband i en butik för att inbilla dig att det skulle innebära att du springer helt normalt i en butik full av främlingar som publik samtidigt som marken rör sig och du står helt still.

Spring i ett par skor ett tag och se hur de slits. Ta med skorna in till din löpbutik och säg, hej, så här springer jag.

Och spring bara. Du behöver inte ”ge dig ut och springa” du behöver bara springa lite. Och spring för fn inte så att det blir jobbigt. Hallå är du go eller? Tror du att du kommer att fortsätta springa då? Springa är ju skittrist. Spring bara sakta och kort. Absolut inte så länge så att det blir jobbigt eller att du börjar svettas, fisa och spy. Det kan du lära dig senare om du då känner för det.

Nu kan du ju redan både svettas, fisa och kräkas men att njuta av dom alla tre i samband med löpning kräver lite träning.

Din kropp älskar att springa. Så ge den en ärlig chans att få ta del av det.

Sätter du på dig nyinköpt utrustning för flera tusen kronor finns det en risk att du börjar tänka att du måste prestera, att du måste uppfylla vissa krav och att det är för utrustningens skull du måste springa. Det är det inte. Du springer för din egen skull.

Så se till att vinna.

För att vinna i löpning ska du radera alla tankar om vad det innebär att vinna. Släpp allt tänk kring prestation, tider, distanser och placeringar. Släpp det bara.

Det finns bara ett sätt att vinna i löpning och det är att tycka att det är kul.

När du tycker att det är kul har du vunnit. Du har vunnit det mest lättillgängliga sättet att träna efter yoga, frågar du gubbarna i kumlabunkern om det är lätt att springa så kommer du se att yoga kanske är att föredra ibland. Men om du har tömt magasin på lådor med banksaker, flyttat alltså, och aldrig tömt magasin mot bankfack så är du en såkallad hederlig människa och då kan du springa.

Du kan springa genom staden, i skogen och över ängarna. Du kan springa för att köpa mjölk, du kan springa för att köpa fastigheter och för att köpa fisk. Ja du kan helt enkelt springa över allt.

Din kropp älskar att springa, din hjärna, som enligt forskare är en görviktigt del av din kropp, älskar att springa. Den blir lycklig av det, hjärnan. Och då många är rörande överens om att hjärnan har en viss påverkan på oss så blir du helt enkelt också lycklig av det. Gör det bara inte på ett sätt som gör dig ledsen.

Ge dig inte ut från soffan i milspåret och tro att du och dina trötta oanvända knän ska tycka om det. Ingen har dåliga knän men rätt många har dåliga ideer som går ut över väldigt bra knän, ryggar, höfter, hundar och sambos.

Ta små löpsträckor lite då och då bara. Ställ bilen lite längre bort och spring till den, spring mellan mötesrum på jobbet, det gör du ju iofs redan eftersom du inte är löpare så är du alltid stressad, men spring även när du inte måste. Och spring när du inte behöver. Gå ut en ledig dag och spring till bussen.

I helgen hade jag förmånen att få prata på Göteborgsvarvets runningtalks. I Maj blir det en längre föreläsning på Göteborgsvarvets expo på svenska mässan. Omslagsbilden är från Göteborgsvarvet runningtalks.