Tough Viking i Göteborg är ett av arrangörens lerigaste och blötaste lopp. Det är 8 km långt och kommer ha med flera av 2017 års nya hinder!

Loppet går igenom hela Slottsskogen och är därför väldigt ”tittar-vänligt” för alla som går runt och hejar. Start och mål är vid Stora Dammen i Slottsskogen.

Imorgon smäller det!
Här kommer tips på hur du får ut det mesta av dagen och kommer hem med en välförtjänt medalj runt halsen.

Först och främst: 

1. Kom i tid! Börjar du springa exempelvis kl 12 så räkna med mycket folk på plats, även fast du har din startlapp så behöver du ha tid att orientera dig, snacka med vänner, hitta till startfållan, värma upp och så vidare. 

2. Din utrustning är väl beprövad och du vet vad din utrustning gör för dig. Använd tighta kläder som inte drar åt sig vatten. Kompressionsmaterial på kroppen är att rekommendera. 

Grovmönstrade sulor är inte ett nödvändigt ont på lördag då det verkar vara mycket asfalt på banan. Personligen springer jag hellre med grovmönstrade sulor på asfalt än släta löparskor på lera. Så det är upp till dig. Det är inte på asfalt med grovmönstrade sulor man halkar. Just saying. 

3. Lämna dina varma kläder nära till hands, det blir kallt snabbt efter loppet. Se till att ha med en påse för smutsiga och blöta kläder och skor. Viktigt är att byta om snabbt till varmt och torrt ombyte. 

4. Få i dig näring omgående efter race! Ta det du får i målgången! Ta med dig frukt, och gärna varm dryck. Inget är godare än en varm kaffe/choklad efter ett lopp! 

5. Om du råkar ut för en olycka, vem är din ”in case of an emergency” kontakt? Kan du dennes nummer utantill? Har du id-kort? Skriv tex personnummer eller kontaktnummer med tusch på din kropp innan race. 

6. Det är ok att vara nervös, rädd eller toktaggad! Använd det till din fördel. Kanalisera den energin som en turboladdning. Ju bättre förberedd du är desto mindre nervös behöver du vara, du har väl tränat för det här! 

7. Hjälp och peppa andra runtomkring dig under loppet! Vill du INTE ha hjälp i hindrena? Var tydlig, kommunicera detta. I tex rampen finns alltid folk som drar upp andra utan att fråga.
Säg: ”Nej tack jag vill inte ha hjälp” om du vill klara banan själv som en elit.

8. Vänta inte för länge på din tur vid ett hinder, du blir kall. 

Ser du en lucka? Ta den, det är väldigt svenskt att stå i kö och vänta på sin tur. Förhoppningsvis har arrangören sett till att det finns gott om plats för alla som anstormar hindrena. Ta för dig! Eller så tar du straffet och springer vidare!

Steg för steg till en lyckad upplevelse

American Fotball:
Utmana inte! Kan du så spring bakom någon som ska utmana dem. När de går i clinch så smyger du förbi lite snyggt. De är större, starkare, skyddade och kan sin sak. Och de är så fulla av adrenalin och testosteron att de inte gör skillnad på en tunnis och en biff. Alla blir lika hårt behandlade! 

Röjdykaren:
Först och främst, stäng munnen! Hoppa inte i vattnet, utan smyg ner. På ytan är det vatten, under är det lera och den vill du inte fastna i, än mindre tappa en sko. Kan du så lägg dig ner och simma så tidigt som möjligt. Sa jag att du skulle stänga munnen? 

Barbed Wire by Rockklassiker:
Kryp lågt! Finns det plats så rulla runt. Sen är det irländsk julafton hehe.

A-Frame by Jeep:
Fokusera på var du sätter fötterna, håll i dig med händerna, dra dig inte upp med armarna. Låt benen jobba. Är du höjdrädd? Tänk på något annat. Kanske på att när du kommit i mål så kan du gå tillbaka hit och testa den igen?

Tanks by Jeep:
Bära, bära jeepdunkar eller jerrydunkar som våra kusiner i väst kallar dem. Om du ska bära två och tycker det är omänskligt tungt så kan du dela upp det och springa med en i taget. 

Heavy Pull:
Dra! Ha så låg tyngdpunkt som möjligt och dra som den arbetshäst du är. Klossarna som skall släpas var mycket lättare än vad vi hade trott. 

Camo:
Kryphinder. Kryp på bara! På alla 4 eller militarystyle. Fråga försvarsmakten som är på plats om du undrar hur. Se upp för alla nummerlappar som lossnar här, det kan finnas säkerhetsnålar att sticka sig på. 

Submerge:
Håll andan, stäng mun och ögon! Fortsätt framåt, rören är kortare än du tror!
(Enligt våra källor kommer detta hinder dock inte att vara med)

Tough Viking Super Ramp:
Spring mot rampen och ha så hög fart du bara kan hela vägen. När du når rampen så titta uppåt och fäst blicken på A) kanten B) repet eller C) hjältens arm som kommer dra upp dig. Viktigt är att du INTE sätter fötterna mot rampen och drar i personens arm, du sliter sönder personens axel. Ej heller greppa personens tumme, den håller inte för det.  Försök att få upp en fot på kanten så tidigt som möjligt så folk på rampen kan hjälpa dig upp så smidigt som möjligt. När du kommer upp så tjut och njut av utsikten, visa ditt warface! 

Som ni ser högst upp i kanten finns det fästen, vi kan inte tänka oss annat än att små rep kommer sättas på plats

Fire:
Spring, hoppa över brinnande balar och andas inte in röken! 

Cage by Big Bag:
Klättra upp i nätet, rulla, kryp eller spring på ovandelen och så ner igen. Simpelt. 


Bulgarian Bags:
Bär den på axlarna och håll den tight. Spring på bara, tänk inte. 

Greppa tag och spring för allt du är värd, vikten är 15 respektive 25 kilo.

Mountain Climb:
Upp upp i skogen, en tuff sträcka som kommer ta fram mjölksyran i benen. Det är bara att härda ut! 

Thor by Gymgrossisten:
Dra upp en vikt med snöre. Använd din kroppsvikt, sätt en fot mot ställningen och ta så högt grepp du kan, lägg dig sedan bakåt tills du nästan ligger på rygg. Ta nytt grepp och gör det igen. Handskar är din bästa vän här. OBS! Släpp inte repet när du är klar, låt stenen glida långsamt ner igen. 

Rope Climb:
Har du riktigt starka armar så dra dig upp hela vägen. Bemästrar du fotlåstekniken på väldigt tjocka rep så kör på. Observera att repet är tjockare än vad du kan vara van vid. Fördelen är att du kan ha lättare att klämma repet med både insida ben och fötter. 

Mega Monkey Bar:
Här serveras inga drinkar av apor nej! Men däremot 12 meter armgång. En stege som du klättrar uppför och sedan nedför, du ska klättra undertill på denna. Ett rör i taget tills du kommer till andra sidan. Sand under hela vägen för skönt avhopp när du är klar. 

Några bars var ännu inte monterade när vi var på plats, men visst är den gigantisk

Ice Tank by Metro:
Container full med iskallt vatten. ‘Nuff Said

Net Climb by Metro:
Klättra upp o ner för nät. Håll i dig för kung o fosterland. Klättra med benen. Kan du så lägger du din överkropp över nätets högsta punkt och tar ett bra tag i nätet med händerna i höjd med dina knän och slår över kroppen. Det slutar med att du hänger i armarna. Släpp nu och du står på marken. Tips är att klättra nära kanterna för stabilare nät. 

Spinning Wheels:
Tekniskt hinder som dök upp förra året och togs fram av Urban Sky Obstacle Design. Helt enkelt 4 stora runda hjul i metall som du ska ta dig fram på med armgångsteknik. Ta ett grepp med båda händerna på ett o samma hjul innan du går vidare till nästa. Eller så behandlar du dem nonchalant och tar dem som om du köttade vanliga ringar. Det är högt upp till dem så hoppa, få hjälp eller klättra på ställningen.

För det är kul med hjul, i slutet väntar ett rep att ta dig vidare med innan du kan se hindret som besegrat

Buckets:
Stora hinkar fyllda med grus. Lyft upp den på axeln bara och ta dig runt den lilla banan, eventuellt omfamna den,  glöm inte spänna magmusklerna samt andas!

Trail Running:
Njut av en skön stund i skogen, spring som en alv på lätta fötter! 

Mountain Climb Ski Jump:
Ta dig upp för backen och förbered dig för loppets halaste hinder. 

Giant Hill Slide:
Bragebacken fast neråt, detta är en snabb och rolig rutschkana att njuta av! Enjoy! Sedan kommer en liten överraskning i form av massa träbockar, oklart om man ska över eller under dessa. 

Blades by A-Z:
Det finns olika tekniker för att ta sig över.
Hältekniken: Hoppa upp, försök att få bladet under ena armhålan, få upp hälen på bladet och vrid dig över. 

Mantla: Gör ett explosivt hopp och kom upp på händerna i en så kallad mantling, lägg över ett ben och sedan det andra. 

Swingen: ställ dig med ryggen mot bladet, ta tag i kanten och dra upp benen över dig och kanten. Följ efter med överkroppen. 

Luminox Atlas Stone:
Stenarna är faktiskt inga stenar utan Slamballs. Detta innebär att det är lättare att få grepp om dom. 50 respektive 80 kg är det som väntar. Här kan du se en youtubefilm och sätta dig in i hur det kan se ut! Du behöver inte grymta 😉

I bakgrunden ser vi den härliga Giant Slide

10.000 volt:
Ett mentalt hinder som fått dåligt rykte av människor som är elallergiker hihi. Spring bara på och känn hur det knäpper till precis innan du får en kyss som förlamar dig lokalt. Det går snabbt över och innan du vet ordet av så är du i igenom. På söndag kan du skryta och visa märkena på kroppen. 

The Wall by Sats:
Superhöga men det finns lister att klättra på så känn lugnet. Ta det lugnt, Ta dig över, hjälp andra och be om hjälp om du är osäker. 

Stora och höga är dom men med så många lister blir det en enkel match?

Straffrundor Penalty 5 laps:
Spring kort sträcka 5 gånger om du inte klarar av ditt hinder.

Ha kul och lycka till!
Håll utkik efter Monkeyswingapan Don MonKey om du vill ha kramar!

Text: Jorge Lattof