Om du för första gången i ditt liv ska springa en hinderbana så är det viktigt att du är förberedd på vad det innebär. Det går inte att jämföra med en liten löprunda i skogen och det ska inte heller liknas vid Ninja Warrior som man har kunnat se på teven.

Istället är det något mitt i mellan ungefär, du kommer att bli trött. Du kommer att känna lite blodsmak i munnen och du kommer garanterat att ha skrubbat ett knä eller en armbåge innan du är i mål men det är helt klart värt det! Den känslan man får när man klarar av en hinderbana är oslagbar, även om man bara tävlar mot sig själv. 

Gå gärna runt banan ett varv och titta på de olika hindren, kolla när någon annan springer för att se hur det är tänkt att ett hinder ska övervinnas eller fråga någon som du vet har sprungit på den förut. Då får du de bästa möjliga förutsättningarna mentalt för att ta dig igenom banan utan att behöva fundera på hur du ska ta dig över när du kommer fram.

Fysiskt förberedd är också en fördel att vara

Vi ska inte sticka under stol med att det är fysiskt krävande att klara av en hinderbana, det är jobbigt och det ska det också vara. Du behöver dock inte vara en elitidrottare för att kunna springa. Om du är en person som till 99% av din lediga tid ligger i soffan och snurrar på slots hos Vera&John Casino så kan det vara en god idé att konditionsträna lite grand innan. Har du en någorlunda bra grundfysik så är det däremot inga problem. Du kommer helt enkelt att få ta i lite mer än de som är mer vältränade men ju fler gånger du kör en hinderbana ju bättre kommer det att gå.

Det bästa med att springa på en hinderbana jämfört med att springa på barmark är att du tränar hela din kropp. Du kommer att få starkare arm- och benmuskler tack vare att du måste häva dig upp, dra dig upp, klättra och även hoppa. Konditionsmässigt är det också mycket bra eftersom man får upp en ordentlig puls under tiden. Det är en mycket allsidig träning helt enkelt.

Glöm inte återhämtningen

Träning är bra både för kroppen och knoppen, du kommer att må bättre på alla plan ju mer du tränar. Tänk bara på att din kropp måste få tid för att återhämta sig om du tränat hårt. I början så är det lämpligt att ta fler vilodagar eftersom kroppen inte är van vid ansträngning. När du sedan börjar komma i form så kan du träna dagligen om du vill även om vi rekommenderar att man åtminstone har en till två dagar i veckan när man slappnar av. Vad du gör med den tiden är upp till dig, du kan prova lyckan på svenska skattefria casinon eller så ser du till att njuta av det vackra vädret på en strand eller i en lummig park.

Avkopplingen gör också att man inte tröttnar på hinderbanor och löpträning, då kommer det att bli roligare att komma tillbaka för att slå sin bästa tid. Eller ännu hellre, ta med en kompis och tävla mot varandra. När du sedan känner dig redo så tycker vi att du ska prova på att tävla, det är något av det roligaste som finns och det spelar ingen roll om man vinner, kommer trea eller sist för den delen. Bara att gå i mål efter en kraftansträngning när man har publik är en riktig boost för ens ego!