Letar du efter en spännande och tuff fysisk utmaning?
Då är det dags att anmäla dig till dit första Hinderbanelopp!

Oavsett om det är Toughest, Tough Viking, Nordic Race, Military Fitness, Action Race eller annat lopp vill Monkeyswing ge dig de bästa möjliga förutsättningarna vid startlinjen och förhoppningsvis kommer du att bära ett leende på läpparna efter målgång.

Det här kan du förvänta dig av ditt första hinderbanelopp

Tävlingsarrangörerna brukar vanligtvis kasta in några överraskningsmoment och ändra hinder från lopp till lopp. Förvänta dig det oväntade och var förberedd på att anpassa dig. Men trots detta finns det vissa principer som står fast.

http-coresites-cdn-factorymedia-com-mpora_new-wp-content-uploads-2015-11-tough-mudder-1-0

Du kommer att bli smutsig

Du kommer svettas ordentligt och vara täckt med lera (och vem vet vad mer). Chansen är stor att du kryper genom lera, snubblar över gyttjepölar, och hoppar i och genom vattenströmmar.
Men du är inte ensam, detta gör du med hundratals andra svettiga medtävlande.

Är du typen som är renlig av dig, medtag skrubb-artiklar så att du kan tvätta av dig direkt efter loppet. Planera för att ta en trevlig lång dusch när du äntligen är hemma, du kommer vara lerig på platser du aldrig varit lerig på tidigare.

Du kommer att testas både fysiskt och psykiskt

De flesta tävlingslopp oavsett sport är krävande, men ett hinderlopp kommer att presentera några unika utmaningar. Du kommer mötas av nya typer av obehag som inte är typiska för vanliga löptävlingar, såsom:

  • Vattnet kommer troligtvis att vara mycket kallt
  • Du kommer att bli smutsig
  • Du kan komma att åka på blåmärken, skärsår och skrubbsår
  • Din kropp kan reagera på de ständigt varierande fysiska utmaningarna (till exempel spurta, bromsa in, klättra, hänga, krypa, hoppa, etc.)
  • Du kan även fastna på taggtråd eller åka på en elchock under vissa race.
  • För att inte nämna att du kommer att ta dig igenom en längre sträcka och korsa tuffa hinder så snabbt som möjligt.
  • Tanken kan slå dig att vilja avsluta ett pågående lopp och du ser alla typer av rationella skäl till att kasta in handduken. Du ifrågasätter ditt förnuft och undrar varför i hela världen du utsätter dig själv för detta – för skoj skull så klart! Om du förväntar dig dessa tvivel, då kommer du vara redo när du väl börjar känna dessa tvivel.
    Du kommer ihåg varför du registrerade dig och hur du skulle känna om du bryter loppet (skam).

c762a1ad556fac571c8ed33591d9b4e8-0

Du kommer att vara i gott sällskap

Hinderbanelopp är en sociala aktivitet – ännu mer än vanliga löptävlingar på landsväg. Du kommer att utveckla en känsla av kamratskap med dina medtävlare under loppets gång. Lagarbete kommer in i bilden också, och kan komma till hands för några av de tuffaste hinder. Räkna inte med att vara en ensamvarg.

Om det är ditt första race, sök gärna upp ett lag som till exempel MIT, Lynx eller Team Bunkern. I stället för att oroa dig för hur svårt det kommer att vara för dig, fundera på hur du kan hjälpa dina lagkamrater och ha roligt tillsammans. Din attityd är en viktig faktor. Acceptera att det kommer att bli tufft och var bekväm med att vara obekväm.

När du passerar mållinjen öppnar sig en helt ny värld

Du kommer att vara stolt över dig själv och glad över din prestation. Något du förmodligen kommer att att tala flitigt om det för andra de kommande dagarna. Högst troligt är att du registrerar dig för nästa hinderlopp och att du funnit en ny passion.

Hur du tränar inför ett hinderbanelopp

Tävlingarna innebär en komplex fysisk utmaning eftersom det finns många olika moment i ett lopp. Du behöver inte besitta några superkrafter, men att vara vältränad och ha god fysik kommer absolut hjälpa.

Att träna löpning och ha en god kondition kommer medföra att loppet blir roligare. Att ständigt kippa efter andan i kombination med kass uthållighet kan innebära en pina. Planera din träning så att du faktiskt kan njuta samtidigt som du bemöter loppets alla påfrestningar. Gör det till en vana att variera din träning och fokusera på uthållighet och överkroppsstyrka.

Fokusera på följande inför ditt första hinderbanelopp:

Innan du sätter igång, bedöm din startpunkt och slutmål. Fråga dig själv:

Vilken typ av lopp planerar jag att slutföra?
Är det korta eller långa distanser?

Är jag i bra form om inte annat hur tar jag mig dit?

Har jag ordentlig styrka i överkroppen?
Hur skulle du betygsätta din totala smidighet och din förmåga att korsa hinder?

Försök att identifiera dina styrkor och svagheter, jämföra dom sedan med dina mål och fortsätt att träna för att uppnå dessa

Om du är en aktiv löpare, idrottsman, eller känner dig allmänt lämpad för ändamålet ge dig själv åtminstone 6 till 8 veckor för förberedelser inför ett lopp. Om du är nybörjare eller behöver bättra din kondition är det rimligt med 12 till 16 veckor. Var smart, det finns ingen anledning att stressa processen. Bygg upp dig själv gradvis.

Du kommer att klara av hinder mycket lättare om du har en ordentlig grundstyrka. Du behöver inte vara fysmonster eller elit atlet, men att kunna utföra vissa kroppsviktövningar med relativ lätthet kommer att hjälpa dig oerhört.

bn-nz368_obstac_p_20160511184641

Pull-ups, chins, armhävningar, plankan, utfall, upphopp är några kroppsviktsövningar som kommer att göra dig gott.

Gör du detta gradvis och kontinuerligt ökar i antal, utgör det en bra grund till att du skall lyckas dra dig över väggar, gå armgång, ta dig över branta backar och hoppa över hinder.
Smidighet och koordination är också viktiga nämnare. Använd naturen som träningsplats, häng och kläng i grenar och träd. Nyttja den lokala lekplatsen för träning, var kreativ och hitta dina egna hinder under löprundan. Träna på samma vis som du skall tävla. Ju mer förberedd desto bättre!

De flesta gym har roliga grupp-pass där man blandar rörlighet med styrka. Kolla vad just ditt gym har ett erbjuda. SATS kör renodlade Tough Viking-pass som är skräddarsydda för att göra dig redo inför ett kommande lopp. Det finns även ett flertal träningsanläggningar som är utformade just för hinderbana. Exempel på dessa är OCR & Ninjacenter i Göteborg, Extremfabriken i Stockholm, Toughest Lab i Malmö eller Kroppslabbet i Lidköping. Uppsala har även ett ställe som heter Uppsala Survival beläget utomhus.

Att ha en träningskompis att köra ihop med är perfekt. Försök att hitta en lämplig kamrat, sätt upp ett mål tillsammans och ha kul under vägen till ert gemensamma mål. Delad träningsglädje är dubbel träningsglädje.

Det finns inga tvivel om att du kommer att bli lite orolig innan ditt första lopp. Det är normalt. Helt okej att vara lite orolig och osäker, så bara umgås med dina vänner eller några av de övriga medtävlarna innan start.

Fokusera på din andning. Ta några djupa andetag och påminna dig själv att kan göra detta, för dig är ju väl förberedd, eller hur? Lita på den träning du utfört och allt du har genomgått.

Värm upp ordentligt för guds skull

Värm upp i vanlig ordning för att bli mjuk i kropp och leder. Det är behövligt för snart är loppet igång och utmaningarna kommer en efter en. Allt från att bemöta kallt vatten till att direkt efter ta dig upp för en brant backe. Din kropp kommer att bli utsatt för markanta omväxlingar. Men det kommer du fixa galant med rätt inställning.

Om du planerar att konkurrera med andra och har i åtanke att få en bra tid är det till fördel att vara i en tidig startgrupp. Då är det färre deltagare på banan, du har inte lika många att passera och många hinder har ännu inte hunnit bli hala genom lera, vatten och annat som kan ställa till med problem.

Det finns risker i varje hinderbanelopp. Om du vid något tillfälle är osäker på dig själv, sakta ner och vara försiktig. Ta en kort paus om det behövs, eller be om en hjälpande hand bokstavligt talat. Om ett hinder ser alltför utmanande ut, eller om det bara inte känns rätt – gå runt det eller låt dig själv acceptera en så kallad straffrunda.

gladiator-rock-n-run

Ha kul!

Det är därför du gör detta trots allt, eller hur? Le och skratta! Passa på att göra narr av dina vänner när de får klumpar av lera ansiktet och knappt ser vart dom är påväg.

Hinderbanelopp är ett unikt och roligt sätt att tillbringa en helg på (och något att skryta om). Med rätt planering, förberedelse, och några realistiska förväntningar på tävlingsdagen, kommer du ställa dig upp rakryggad för ett bra första-lopp.

Om du fortfarande tvekar, tänk på att många människor som slutför dessa tävlingar är långt ifrån några superatleter. Det här är något för gemene man. Om du är någorlunda pigg och frisk nog att klarat du uppgiften utan alltför mycket besvär. Komihåg att väldigt mycket sitter i huvudet. Viljan är viktig.

Överraska dig själv med dina prestationer på tävlingsdagen. När du har passerat mållinjen, kommer du förstå att även om det inte var lätt, var det absolut värt det.

Hoppas alltid på det bästa, förbereda dig för det värsta, och förvänta sig det oväntade.
Och det allra viktigaste, ha kul för det är vad hinderbanelopp handlar om (livet också).

Lycka till!