Ett projektarbete om konditionsträning fick Elin att få upp ögonen för de många fördelar vi människor får av en bra kondition.
Elin var verkligen inte tjejen som tränade mycket som ung och någon löpare var hon knappast heller, tvärt om. Bara tanken på att springa gav henne en känsla av avsky i kroppen. Trots detta gav hon löpningen en chans såfort projektarbetet var klart. Hon började springa regelbundet och redan under hennes första år som löpare genomförde hon ett antal lopp runt 5- och 10km. Efter det ökade intresset för löpning villket ledde till längre distanser, efter ungefär 3år som löpare sprang hon sitt första marathon och var fast.

Sedan hände något och löpningen avtog.

Efter att ha sprungit mindre en tid samt efter en tung och utmanande vår insåg hon att löpningen konstigt nog saknades i hennes liv, hon ville få in vanan igen. Hon som aldrig gillat att springa kände nu ett sug efter att komma i skorna igen och ge sig ut. Känslan av styrka och stolthet över att ha genomfört ett pass är stark och viktig. Den ville hon inte vara utan.
Elin bestämmer sig för att börja springa mer ofta.
Och ofta blev det, det som först var ett mål att springa i 30 dagar blev sedan ett mål att springa i 100. Efter 100dagar ställde hon in siktet på 365dagar men Vid 200 dagar slutade Elin att räkna dagar och bara fortsatte så länge det var kul och kändes bra i kropp och huvud. Elin följer inget speciellt schema utan går på känsla. Välmående är målet och då är det viktigt att rikta hörseln inåt och att lyssna på sig själv och kroppens signaler.

Den frekventa löpningen skulle helt enkelt få fortsätta så länge som det kändes bra.
Och det kändes bra, helt otroligt bra faktiskt. Det var som om hennes kropp äntligen fick utföra det uppdrag den var skapad för, och så var det ju, vi är gjorda för rörelse. Det ser vi ju tydligt om vi tittar på vår hand och hur vi kan röra den. Vår kropp är en fantastik konstruktion gjord för att röras på. Elin har verkligen rört på sin, i skrivande stund har hon sprungit 1514 dagar i rad. Olika långt och olika fort. Som sig bör då man är rädd om kroppen och hälsan. Och om man ska springa så många dagar i följd så måste det ske med ett sunt och långsiktigt tänk, det har Elin.

Hennes rundor är ofta runt 3km, en lång distans för någon som inte tagit sin första löptur ännu men en helt rimlig distans för någon som sprungit ett tag. Att springa kort och ofta har gjort Elin till en stark löpare och hennes kropp till en väloljad maskin som bland annat tagit sig an flera ultralopp(alla lopp längre än marathon 42km, kallas för ultralopp) och halvmaror. Men det viktigaste av allt, den har klarat av att springa varje dag och genom det räddat sig själv från att gå under av utmattning, negativa tankar och från ett liv med mindre livskvalité. Elin har sprungit sig till ett starkare jag, inte bara fysiskt i löpspåret har hon också lyckats undvika att bli alltför begränsad av sin utmattning. Elin råder den som vill börja springa att börja lugnt, inte jämföra sig med andra och att skaffa bra skor. Bra råd som förutom på löpning går att applicera på livet i stort.
Elin kör på även de dagar då hon inte alls känner för det, och med 1514 dagar i rad kan man gissa att hon inte alltid längtat ut. Däremot så är känslan efter och under de pass hon absolut inte velat ge sig ut på oftast den bästa. Dessa pass är ofta helt fria från förväntan och ger alltid viktig energi när hon behöver den som mest.
Elins löpning är hennes lyckopiller, genom löpningen tar hon sig igenom utmattningen bokstavligt talat ett steg i taget.