För att minska stillasittandet bland barn och unga ingår Generation Pep, initierat av Kronprinsessparet, ett samarbete med adrenalinparken Bounce. Samarbetet vill lyfta fram de positiva hälsoeffekterna med trampolinträning och bidra till en aktivare generation.

Sedan starten 2016 har trampolinparken Bounce försett sina besökare med en rad actionfyllda träningsformer. Nu vill Bounce göra sina lokaler tillgängliga för flera genom ett samarbete med den ideella organisationen Generation Pep (GEN-PEP). Generation Pep är initierad av Kronprinsessparet med målet att långsiktigt främja mer rörelse bland barn och unga.

– Studier visar att trampolinträning har en bevisad positiv effekt på kroppen. Därför vill vi öppna upp våra parker för ännu fler. Tillsammans med Generation Pep vill vi aktivera en allt mer stillasittande generation genom att introducera en stimulerande träningsform som ger mersmak, säger Daniel Dersén, VD för Bounce Scandinavia.

Bounce trampoliner besöker förorten
För att sprida kunskap kring fördelarna med trampolinträning kommer en brandad Bounce-trailer åka ut i olika delar av Stockholm, Göteborg och Malmö som har ett begränsat utbud av aktivitetsmöjligheter. Där informeras barn och unga om vikten av träning och erbjuds även fritt inträde till Bounce trampolinparken varje fredag 17.00-18.00.

– I samarbetet med Bounce vill vi möjliggöra en aktivare fritid för barn och ungdomar där rörelse ses som något roligt. Genom en riktad satsning mot områden med begränsad tillgång till organiserad fysisk aktivitet kan vi erbjuda fler barn att nyttja Bounce lokaler och därmed inspirera till en långsiktigt rörligare livsstil, säger Gerda Nilsson Tjernström, verksamhetschef på Generation Pep.

Samarbetet initieras till en början på Bounce trampolinparker i Stockholm och Malmö. Initiativet kommer även finnas tillgänglig i Göteborg, när Bounce öppnat i Sveriges nästa största stad under december 2017.